Drevet går mot Stefan Ingves

Många, däribland jag själv, har starkt kritiserat världens centralbanker och i Sverige Stefan Ingves.

Ett välformulerat exempel finns här:

- Ett första steg från Riksbankens ledning vore att klart erkänna att det expansiva penningpolitiska experimentet med ultralåg styrränta var ett stort misstag, skrev Fredrik NG Andersson och Lars Jonung i DI 5 september 2023.

https://englundmacro.blogspot.com/2023/09/den-svaga-kronan-beror-pa-riksbanken.html

Båda är ekonomer som med rätta har högt anseende.

Till mitt försvar vill jag anföra att jag inte hakat på ett befintligt drev. Mitt första inlägg om detta gjordes redan 2009.

- Jag tycker det är skriande uppenbart att räntan världen över är för låg och att en större del av stimulanserna borde ske via finanspolitiken.

Rolf Englund blogg 5 december 2009

https://englundmacro.blogspot.com/2014/08/skriande-uppenbart.html

Jag har länge varit mycket självbelåten över detta inlägg. 

Men, men, men ... som vi alla vet, och vad som framgår av nedanstående diagram, var Stefan Ingves bara en av många centralbankschefer som under lång tid har gjort detta påstådda misstag.




Fortfarande är räntan. realräntan, inte hög, utan låg. Även den nominella ränta är historiskt sett normal eller låg.

Den fråga man då inte kommer undan, även om man skulle vilja - trevligare är ju att instämma i drevets uppfattning - är om de "skyldiga" varit inkompetenta.

Det skulle vara mycket allvarligt.

Än allvarligare vore det dock om centralbankerna handlat rätt och att det är ekonomin det är fel på - att ekonomin inte klarar sig utan stimulanser som på sikt leder till än större obalanser.

Den 8 juli 2014 ställde jag vad jag kallade Grundbultsfrågan: 

Hur blir S = I ?  Det måste det bli, i alla fall ex post, ekonomernas ord för efteråt.

Savings and investment, being different activities carried on by different people

- Häromdagen läste jag en artikel där författaren hade kommit på att Baslel-banken nog hade rätt i att den låga räntan medför en växande skuldbörda som har ett slut eftersom den är unsustainable - inte uthållig.

There is a deeper issue to be tackled:
Why does the economy have to be stimulated in artificial ways through the boosting of lending ?

Är det så hemskt att vi faktiskt inte vet hur vi skall undvika att den nuvarande ekonomin byggd på en allt högre belåning av stigande huspriser skall kunna brytas och ersättas med något annat, vad det nu kan vara?


Det inlägget är jag också belåten med.

Tyvärr är dock mina två inlägg oförenliga. Bara ett  av dem kan vara rätt och jag vet inte vilket det är.

Englund blogg 28 oktober 2023








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB