Hushållens nettoförmögenheten uppgår till 21.965 miljarder kronor

Låga räntor under lång tid har tryckt upp aktie- och bostadspriserna och gjort många svenskar förmögna.

SEB  redovisar utvecklingen för hushållens tillgångar och skulder. 

Den senaste rapporten visar att nettoförmögenheten uppgår till 21.965 miljarder kronor.

Hushållens tillgångar kan delas upp i fastigheter och bostäder som står för drygt 40 procent, 

samt aktier och fonder som tillsammans motsvarar knappt 40 procent. 

Resterande, cirka 5.300 miljarder kronor, är placerat i räntebärande tillgångar.

Hans Bolander DI 4 maj 2024

https://www.di.se/nyheter/sa-rika-ar-svenskarna/


Kommentar RE:

Om jag har räknat rätt blir 21 965 000 000, dividerat med antalet hushåll, 5 miljoner, i genomsnitt 4.393 miljoner per hushåll. 

Det är netto, efter att lånen räknats bort.

Många har mer.

Många har mindre.


Jag tycker det är skriande uppenbart att räntan världen över är för låg och att en större del av stimulanserna borde ske via finanspolitiken.

Det skrev jag på min blogg första gången den 5 december 2009.

https://englundmacro.blogspot.com/2014/10/jag-tycker-det-ar-skriande-uppenbart.html


”Jag hoppas att Riksbanken sänker i maj, men befarar att det blir i juni”, skriver Christer Gardell

DI/TT 4 maj 2024

https://englundmacro.blogspot.com/2024/05/jag-hoppas-att-riksbanken-sanker-i-maj.html









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB