Vilka är det som hotar demokratin?

Är det en världsomfattande konspiration som hotar det demokratiska samhället? 

Jag tror det var Bertolt Brecht som under folkupproret i Östtyskland 1953 skaldade: ”Folket har tappat regeringens förtroende. Vore det inte enklare om regeringen upplöste folket och valde ett annat?”

När jag ser en helt vanlig svensk partiledardebatt så kan det ju vara djävulen i mig, eller den unge världsförbättraren och den lätt demokratiföraktande ungdomsrevolutionären som talar till mig – eller så är det bara den gamle vanlige cynikern i mig som vaknar till liv. Och som undrar om inte det kan vara politikerna, som klass och som i kraft av sin makt, som är hotet inifrån.

Tittar på första delen av SVT:s utfrågning av toppkandidaterna till EU-valet. Centerpartisten Emma Wiesner  

Emma Wiesner är en riktig politisk broiler, 31 år, utbildad ingenjör i Uppsala, sex år på universitetet direkt efter gymnasiet, fick sitt politiska uppvaknande som 13-åring efter att ha sett Al Gores film ”En obekväm sanning”, kom till Bryssel och EU 2021. 

Där är hon nu och dit vill hon tillbaka.

Det första hon säger under SVT:s utfrågning är att hon tycker vi måste överväga europeiska trupper i Ukraina. 

Johan Croneman DN 28 maj 2024

https://www.dn.se/kultur/johan-croneman-djavulen-far-i-mig-nar-jag-ser-en-svensk-partiledardebatt/


EU-val 2024: Utfrågningen

Emma Wiesner, Centerpartiet

https://www.svtplay.se/video/KRo27p9/eu-val-2024-utfragningen/emma-wiesner-centerpartiet



Skicka dina interna kritiker till Bryssel, där de får känna sig viktiga och lyfta en saftig lön

https://englundmacro.blogspot.com/2024/05/skicka-dina-interna-kritiker-till.html




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Swedbank: Svagare krona krävs för att nå inflationsmålet