What’s wrong with cheap Chinese imports? Krugman
I Europa är hotet från de kinesiska elbilstillverkarna också betydligt mer påtagligt än i USA. De senaste åren har flera kinesiska bolag etablerat sig här med namn som BYD, Xpeng, MG, Zeekr och Nio.
På flera håll är oron betydande för att delar av den stora europeiska bilindustrin ska slås ut om marknaden överflödas av billiga kinesiska elbilar.
SvD 14 maj 2024
https://www.svd.se/a/kwJyBX/joe-bidens-kina-straff-tull-pa-elbilar-okar-med-100-procent
Donald Trump is an old-fashioned protectionist
But President Biden is by no means a free-trade purist.
His signature legislative achievement, the Inflation Reduction Act — which is actually mainly about fighting climate change — contains several nationalistic provisions designed to limit subsidies primarily to manufactured goods produced in North America.
And the Biden administration is now imposing tariffs as high as 100 percent on Chinese exports of electric vehicles and taxes on other imported goods, including semiconductors and batteries.
China’s exports of manufactured goods to the United States surged beginning in the 1990s. I think it’s fair to say that most economists, myself included, weren’t initially too worried by this development.
Cheap imports may make a nation as a whole richer, but they can also hurt significant numbers of workers.
Paul Krugman New York Times 14 May 2024
https://www.nytimes.com/2024/05/14/opinion/china-imports-tariffs-biden.html
Krugman belönades 2008 med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Krugman är själv i grunden positivt inställd till frihandel, men
menar samtidigt att dess fördelar ibland överdrivs och att enskilda aktörer kan förlora på frihandel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_Krugman
RE: Det har vi väl alltid vetat.
Free trade helps many people a little.
Kommentarer