Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt var en inbiten motståndare till euron. Nu har han svängt.

 ”Jag var en väldigt övertygad nej-anhängare. Som många andra nationalekonomer tyckte jag att det var osäkert att gå med i en valutaunion, jag såg stora risker med det”, säger han.

”Jag har svängt över tid. Ju mer jag har tänkt på det här, desto mer tycker jag att argumenten för euron har stärkts”, säger Sven-Olov Daunfeldt.


Krävs det en ny folkomröstning för att byta ut kronan?

”Nej, det tycker jag inte. 

”Jag har svängt över tid. Ju mer jag har tänkt på det här, desto mer tycker jag att argumenten för euron har stärkts”, säger Sven-Olov Daunfeldt.

”Nu finns det mycket starkare evidens för att ett medlemskap i euron faktiskt leder till ökad handel, ökade investeringar och ökad tillväxt.”

Ytterligare ett tungt argument är försvagningen av kronan, anser Sven-Olov Daunfeldt.

DI 29 mars 2024



Kommentar RE: Hade han inte bytt uppfattning hade han blivit avskedad, tror jag.


Ebba Lindsö: "Det stämmer att jag har gjort skeptiska uttalanden om EMU"

SN-ordföranden Sören Gyll: "Jag är säker på att Ebba Lindsö kommer att ta ställning till EMU på ett mycket sakligt sätt, bara hon får tid på sig". DI 17/3 2003

Hur viktigt är det att VD:n för Svenskt Näringsliv är uttalat positiv till en svensk övergång till euro?

"Det är helt avgörande. Något annat är inte tänkbart. Det är inte lämpligt att uttala sig skeptiskt om EMU.

Ebba Lindsös jobb är att göra, inte att tycka", säger Jens Spendrup


Du har sagt att du lät dig övertalas att ta jobbet på Svenskt Näringsliv, där du var vd 2003–2005. Hur gick det till?

– Jag sa nej direkt och var dessutom skeptisk till euron. Men successivt insåg jag att den fantastiska organisationen skulle kunna ha en möjlighet att påverka framtiden på ett starkt och avgörande sätt. Det kunde jag inte säga nej till.

Hur var stämningen mellan dig och ordförande Michael Treschow när du bestämde dig för att sluta på Svenskt Näringsliv?

– Jag och Michael var inte arga på varandra. Ett halvår innan hade jag föreslagit att min anställning skulle vara tidsbegränsad, det trodde jag skulle mildra maktkampen i organisationen. Jag tyckte det började bli plågsamt att vara där, jag fick inte det stöd jag tyckte jag var värd för det vi hade levererat.

Du har i två omgångar tillfrågats om att bli chefredaktör för SvD. Varför blev det inte så?

– Första gången, 1999, kom frågan direkt efter att jag hade aviserat att jag skulle bli publisher på TT och jag ville inte göra mina kommande medarbetare besvikna, annars hade jag säkert tackat ja.

 
Jag känner ett äckelskap inför utanförskapet som blir verklighet om det blir nej till euron”. 

Orden kom från dåvarande ordföranden i Ericsson och Svenskt Näringsliv, Michael Treschow. Han blickade ut över folksamlingen på Moderaternas seminarium som inledde 2003 års Almedalsvecka.

Han nämnde inte att det kan bli svettigt att hålla ihop så många länder med så olika förutsättningar. Inget om att Grekland gått med i euron två år tidigare och redan börjat få lån.

Sju år senare, 2010, hade Michael Treschow och hans direktörsvänner en mer balanserad i synen på euron, för att uttrycka det oändligt milt.

”Just nu verkar det inte vara en bra idé”, sa han till SvD Näringsliv om att gå med i euron. Det var då december 2010 och gigantiska lånesummor rann till Grekland och Irland efter deras första skuldkriser.

Jonas Fröberg SvD 2015-07-09




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Swedbank: Svagare krona krävs för att nå inflationsmålet