Krissignalerna från Volkswagen sänder chockvågor genom Tyskland
Bakom krisen ligger en myriad av till stor del självförvållade problem: dieselskandalen och fusket med avgastester, den så kallade ”Dieselgate”, som hittills kostat koncernen långt över 300 miljarder kronor, de skyhöga personalkostnaderna, hierarkierna och de otydliga beslutsmekanismerna.
Till förmånerna som de anställda har vant sig vid hör en bonus som i år ligger på 53 000 kronor, 35-timmarsvecka och en årlig extra lönebetalning motsvarande drygt 27 procent av den genomsnittliga månadslönen.
På börsen är Volkswagen i dag inte värt mer en fjärdedel av kinesiska BYD och bara en bråkdel av Toyota eller Tesla.
Tomas Lundin SvD 18 september 2024
https://www.svd.se/a/zAMBQK/krisen-pa-volkswagen-kan-fa-effekter-for-tyskland
Northvolt och Volkswagen storkrisar.
En stor anledning är att Kina flödar världsmarknaden med billiga batterier och elbilar.
Den stora frågan blir: Hur mycket ska Sverige och Europa subventionera sin bil- och batteriindustri?
I elbilar utgörs halva värdet av batterierna. På bara ett år har Kina nära halverat priset på litiumjonbatterier genom stora statliga subventioner.
De kostar ner mot 50 dollar per kilowattimme på cellnivå jämfört med 95 dollar för ett år sedan.
Det betyder att kinesiska elbilar redan är billigare att producera än bensinbilar och Kina låter nu sina billiga batterier och elbilar överflöda världsmarknaden.
Jonas Fröberg DN 18 september 2024
BYD
Elbilar och laddhybrider från BYD | BYD Sverige (bydauto.se)
Kommentarer