Röd öppning Red Opening 28 November 2023
How to balance FOMO against overcrowding in the same index-distorting tech giants.
This chart from Apollo Group’s Torsten Slok compares an “S&P 7” index with an S&P 493 that includes all the rest. The gap is astonishing:
The Old Military-Industrial Complex Won’t Win a New Cold War
FI fastighetsbolagen kan behöva minska skulderna med 100 miljarder
https://www.di.se/live/fi-varnar-fastighetsbolagen-kan-behova-minska-skulderna-med-100-miljarder/
FI bedömer att det osäkra läge vi befinner oss i kommer att fortsätta ett tag framöver.
Företag och hushåll anpassar sig fortfarande till de högre räntorna och vi har inte fullt ut sett effekterna i det finansiella systemet och ekonomin som helhet.
https://www.di.se/live/fi-har-inte-fullt-ut-sett-effekterna-av-hogre-rantor/
Stabiliteten i det finansiella systemet (2023:2):
Anpassningen till ett högre ränteläge inte klar
Back - Next - Book Home - Climate Change
Elisabeth Svantessons utredning
Hennes parti tycks inleda ett fotbyte om överskottsmålet. Det är klokt.
Moderaterna har länge stått för det sista betydande motståndet mot ett sänkt överskottsmål. Trots att argumenten tryter.
Retoriken att väl tilltagna skyddsvallar alltid behövs för nästa globala chockvåg ekar tom, när dagens urstarka offentliga finanser mer än väl skulle klara både akuta krisåtgärder och att bygga för framtiden.
Nils Åkesson
Överskottsmålet i de offentliga finanserna ska nu ses över.
Regeringen tillsätter nu en parlamentarisk kommitté som ska analysera hur det ska fungera framöver.
En aspekt är hur finanspolitiken och penningpolitiken ska samspela, det vill säga om överskottsmålet ska anpassas till penningpolitiken.
Riksdagen har tidigare fastställt att nivån på överskottsmålet ska uppgå till en tredjedels procent av BNP i genomsnitt över en konjunkturcykel.
Elisabeth Svantesson (M) tycker att målet har ”tjänat Sverige väl”.
https://www.svd.se/a/JQdzpJ/kommitte-ska-se-over-overskottsmalet
Finansplan – utdrag ur budgetpropositionen för 2024
Publicerad 20 september 2023
Finanspolitiken är i linje med överskottsmålet
Överskottsmålet är ett mål för den offentliga sektorns finansiella sparande. Det finansiella sparandet ska enligt målet i genomsnitt uppgå till en tredjedels procent av BNP över en konjunkturcykel. Målet följs främst upp med det strukturella sparandet.
En avvikelse från överskottsmålet anses föreligga om det strukturella sparandet tydligt avviker från målnivån det innevarande eller det närmast följande året, dvs. budgetåret.
Under de senaste årens kriser har den ekonomiska politiken präglats av extra ändringsbudgetar. I många fall har det varit motiverat eftersom det har funnits ett behov av skyndsamma åtgärder, men det är viktigt att den ordnade budgetprocessen vidhålls.
Det har dock funnits en oro att den samlade budgetprocessen håller på att urholkas.
Över tid har stabila förutsättningar för den svenska ekonomiska politiken tjänat Sverige väl och det har därför varit viktigt för regeringen att återgå till en ordnad budgetprocess. Att säkra ett brett stöd för den ekonomiska politiken skapar förutsägbarhet och stabilitet. Ordning och reda i de offentliga finanserna är en grundförutsättning för en långsiktigt hållbar ekonomisk politik.
För 2023 och 2024 bedöms det strukturella sparandet vara i linje med överskottsmålets nivå. Regeringen bedömer därför att överskottsmålet uppnås. Den aktuella prognosen bygger på beslutade och aviserade reformer och visar på ett förstärkt strukturellt sparande även längre fram i prognosperioden (se tabell 1.3).
Finanspolitiken bidrar till att få ner inflationen
Genom att styra finanspolitiken mot överskottsmålet möjliggör regeringen för penningpolitiken att verka så att inflationen inte stannar kvar på en hög nivå.
”Magdalena Andersson fick rätt. De stora satsningarna är möjliga för att vi har sparat i ladorna under de goda åren.”
https://englundmacro.blogspot.com/2023/05/alla-gor-plotsligt-helt-om-och-ansluter.html
The Illusion of Knowledg
There are two kinds of forecasters: those who don’t know, and those who don’t know they don’t know. – John Kenneth Galbraith
The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge. – Daniel J. Boorstin
At one point, the host posed a series of questions: What’s your expectation regarding inflation? Will there be a recession, and if so, how bad? How will the war in Ukraine end? What do you think is going to happen in Taiwan? What’s likely to be the impact of the 2022 and ’24 U.S. elections? I listened as a variety of opinions were expressed.
Regular readers of my memos can imagine what went through my mind: “Not one person in this room is an expert on foreign affairs or politics. No one present has particular knowledge of these topics, and certainly not more than the average intelligent person who read this morning’s news.”
None of the thoughts expressed, even on economic matters, seemed much more persuasive than the others, and I was absolutely convinced that none were capable of improving investment results.
And that’s the point.
https://www.oaktreecapital.com/insights/memo/the-illusion-of-knowledge
Ukraine’s new enemy: war fatigue in the West
The balance of power in Congress is held by an isolationist wing of the Republican party, especially in the House of Representatives, where one of their sympathisers now serves as the speaker.
Twice since September Congress has passed a “continuing resolution” to avoid a shutdown of the federal government; and twice it excluded new aid for Ukraine.
The Senate is trying to unlock the assistance in December, before a shutdown looms again in January.
President Joe Biden has requested a supplemental budget of $106bn, of which $61bn is for Ukraine
Since Russia’s invasion America has provided about $75bn in overall aid to Ukraine, and European countries collectively have delivered more than $100bn
https://www.economist.com/europe/2023/11/27/ukraines-new-enemy-war-fatigue-in-the-west
Ukraine and its allies must face, not fear, the war’s current reality.
They should accept and prepare for a multiyear war and for the long-term containment of Russia instead of hoping for either a quick Ukrainian triumph or, absent that, an imminent negotiated solution.
https://www.foreignaffairs.com/ukraine/containment-strategy-ukraine
There is a real danger that a fickle and distracted West will let Vladimir Putin get away
with his conquests in Ukraine, with frightening implications for the credibility of the liberal democracies and the Nato security system in Europe.
Mr Bond has called for a suspension of the Maastricht deficit rules, allowing for wholesale rearmament and a partial “war economy” until Russia is defeated, and universally seen to be defeated.
Nothing of the sort is happening. Rules are rules. Brussels and Berlin insist that the machinery of fiscal contraction must come back into force in January. Any extra spending on defence must be offset by retrenchment elsewhere.
Ukraine is still waiting for F-16 fighter jets. The US and Germany are still withholding cruise missiles.
Mr Rachman said Mrs von der Leyen blundered badly in linking Ukraine aid to the EU budget, hoping to use the war as a rocket booster for other ambitions. Everything is instead crashing around her.
Ambrose Evans-Pritchard
The fiscal drama in Germany makes Europe’s monetary union even less workable. It demolishes any last hope that Berlin will let the EU’s €800bn Recovery Fund evolve into a proto-EU treasury.
There will be no joint debt issuance to underpin the euro, and no Hamiltonian fiscal union. The gaping hole in the construction of the single currency will remain.
The debt ratios of Germany and France will diverge ever further, putting intolerable strain on the EU’s central axis.
Back - Next - Book Home - Climate Change
Kommentarer