Klimatångesten är en välfärdssjukdom som drabbar människor som saknar riktiga problem.

På hundra år har dödsfall till följd av klimatrelaterade katastrofer minskat med 99 procent. Vi borde alla bubbla av glädje, inte känna ångest. 

Jag anser klimatalarmismen – liksom övrig nyhetsrapportering – bara vara simpel underhållning. Syftet är inte att rädda planeten utan att ympa in oro som får oss att apatiskt konsumera mer och mer nyheter om naturkatastrofer och jordens undergång. 

Dödsfallen minskar inte till följd av mildare klimat utan för att välståndet i världen ökar. Vi bygger bättre, anpassar oss. Det inger hopp om framtiden. När det är strid på kniven skärper vi oss, inte förr.


Min fatalistiska syn beror på att jag i sju år har arbetat med döden på heltid. Jag har inte tid att ha ångest, jag måste passa på att leva och njuta av allt det vackra innan jag dör.


Anna Nachman Fokus 26 augusti 2023


https://www.fokus.se/kronika/klimatangest-for-dig-som-saknar-riktiga-problem/



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sju chefsekonomer med delade meningar (2,5 eller 2,25)

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet