Brytpunkten

Det blir ingen uppjustering av brytpunkten för statlig inkomstskatt nästa år. Nivån ligger alltså kvar på 51.000 kronor. 

För räntekänsliga hushåll är det ett olyckligt besked, anser Américo Fernández, SEB.  ”Just inom den här gruppen finns det många med höga lån”, säger han. 

DI 3 september 2023

https://www.di.se/nyheter/privatekonomen-om-regeringens-besked-olyckligt-for-dem-med-hoga-lan/


Enligt ekonomie doktor Kjell A Nordström ökar individens upplevda lycka med varje krona fram till en brytpunkt där ökningen inte längre gör så stor skillnad. I Sverige ligger den brytpunkten, menar han, ”någonstans mellan 50 000 och 70 000 kronor per månad”.

Min hemmasnickrade, samtidsanpassade version av epikurismen innebär att jag avstår sociala medier som X (det som tidigare kallades Twitter) och Instagram, och försöker låta bli att ha synpunkter i infekterade ämnen. 

Jag övar helt enkelt på att vara likgiltig inför det jag inte kan förändra, vilket är nästan allt. Mina år som opinionsbildare med starka åsikter gjorde ingen lycklig, i all synnerhet inte mig själv. 

Lyckan finns inte i bekräftelse från främlingar på Facebook, utan i de nära relationerna.

Ann Heberlein ScD 24 augusti 2023

Ann Heberlein: Då höjdes min lyckonivå avsevärt | SvD

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sju chefsekonomer med delade meningar (2,5 eller 2,25)

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet