Björn Rosengren Telia
Telia har fallit hela 44 procent sedan 2013. En ursprunglig investering på 100 000 har krympt till 56 000 kronor.
SvD 21 juni 2023
https://www.svd.se/a/y6yA9A/aktierna-som-gatt-samst-ericsson-h-m-och-telia
Bergsängs herrgård
Expressen 15 sep 2004
https://www.expressen.se/nyheter/rosengren-dubblade-priset-pa-herrgarden/
Björn Rosengren Wikipedia
Efter perioden som minister blev han rådgivare åt Stenbecksfären (Kinnevik).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Rosengren
Info via AI
Telia var en gång tänkt att bli en folkaktie som skulle locka miljontals svenskar att investera i telekombranschen. Men det blev inte riktigt som planerat. Den 13 juni 2000 lanserade dåvarande näringsminister **Björn Rosengren** Teliaaktien på Stockholmsbörsen med ett introduktionspris på 85 kronor . Intresset var enormt och aktien övertecknades nästan fyra gånger. Men glädjen blev kortvarig. Redan efter några dagar sjönk kursen under introduktionspriset och har aldrig återhämtat sig sedan dess. Många småsparare kände sig lurade och förlorade stora summor på sin investering. Folkaktien blev ett misslyckande.
Både **Björn Rosengren** och Telias vd Jan-Åke Kark avgick inom ett halvår efter börsintroduktionen. Telia gick senare samman med finska Sonera och började satsa på marknader i Östeuropa och Centralasien. Dessa investeringar har dock varit problematiska och har lett till korruptionsskandaler och stora förluster. Telia har nu börjat avveckla sin verksamhet i dessa länder och fokusera på Norden och Baltikum. Telia har också fått hård konkurrens från andra operatörer som erbjuder billigare och bättre tjänster. Telia har därför tvingats förändra sin affärsmodell och satsa mer på digitalisering, innovation och kundservice.
Telia har alltså haft en turbulent resa sedan den lanserades som en folkaktie för 23 år sedan. Från att vara en statlig telemonopolist till att bli en internationell telekomjätte med stora utmaningar och möjligheter. Telia har fortfarande en stark position på den nordiska marknaden, men måste anpassa sig till de snabba förändringarna i branschen för att överleva och växa i framtiden.
Kommentarer