Andreas Cervenka bok om den ekonomiska utvecklingen i Sverige

Olof Palme-citatet från 1985 när den svenska kreditmarknaden avreglerades med hans välsignelse: ”Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting”. 

Cervenka pekar ut den här avregleringen som ett startskott för den utveckling som tog fart kring mitten av 1990-talet.

Bostadsmarknaden skenar hejdlöst och vi undsätter gång på gång bankerna när de hamnar i kris. Staten och kapitalet sitter i samma båt. 

Therese Eriksson SvD Kultur 18 april 2022

https://www.svd.se/a/Rre19W/svindlande-att-rakna-pengar-med-cervenka 

Den 21 november 1985 vid ett-tiden fick jag - som chef för Stadshypotek - meddelandet om att Riksbanken hade upphävt alla utlåningsrestriktioner. Jag tittade på mina medarbetare och undrade om man på Riksbanken verkligen förstod vad man gjorde.

Lars Wohlin i Ekonomisk Debatt nr 1/1998

Men just som jag /Feldt/ började tro att han tänkte säga nej till hela idén reste han sig och sade: Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting. Varpå han återgick till att grubbla över sina egna bekymmer. 

Det var faktiskt enda gången jag hört Olof Palme göra en sådan deklaration. Jag måste tillstå att jag aldrig känt mig så ensam under min tid som finansminister.

https://englundmacro.blogspot.com/2017/10/kronan-borde-ha-slappts-fri-redan-1985.html

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB