Kronan borde ha släppts fri redan 1985. Feldt, Palme och Lars Wohlin.

Den 21 november 1985 vid ett-tiden fick jag - som chef för Stadshypotek - meddelandet om att Riksbanken hade upphävt alla utlåningsrestriktioner. Jag tittade på mina medarbetare och undrade om man på Riksbanken verkligen förstod vad man gjorde.

Lars Wohlin i Ekonomisk Debatt nr 1/1998

Misstaget var att inte låta kronan flyta redan 1985
Kjell-Olof Feldt, SvD 28 oktober 2017

– När vi devalverade 1982 lovade vi att aldrig mer devalvera. Men det var ett misstag att inte låta kronan flyta långt tidigare. Hade vi släppt kronan 1985 så hade mycket gått bättre. Det är jag övertygad om, sade Feldt.



Kjell-Olof Feldt: ALLA DESSA DAGAR... I regeringen 1982-1990:

Jag var emellertid tvungen att försöka fånga hans /Palmes/ uppmärksamhet åtminstone en kort stund för ett viktigt meddelande. Riksbanken ville nämligen inom kort avlägsna de sista resterna av regleringarna på kreditmarknaden... Men den politiska innebörden var solklar: det betydde att socialdemokratin efter decenniers segt motstånd överlämnade en av sina mest symbolfyllda bastioner för styrning av den svenska ekonomin till marknadskrafterna...

Olof såg allt mer irriterad och störd ut ju mer jag lade ut texten. Han uttryckte sin olust också med sitt kroppsspråk - han vände sig mer och mer bort från mig där han satt i sin soffa.

Men just som jag började tro att han tänkte säga nej till hela idén reste han sig och sade: Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting. Varpå han återgick till att grubbla över sina egna bekymmer. Det var faktiskt enda gången jag hört Olof Palme göra en sådan deklaration. Jag måste tillstå att jag aldrig känt mig så ensam under min tid som finansminister.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB