Sverige består numera av en mängd lokalsamhällen som skiljer sig åt dramatiskt

 Jag bor på Södermalm. I denna stadsdel i Stockholm lever människor gott. Folk är välutbildade, arbetslösheten är låg, inkomsterna är goda och tryggheten är stor. Och den mellanmänskliga tilliten är skyhög.  

Men Södermalm framstår dock också som extremt i detta och andra avseenden. Lite skyddad verkstad – eller kanske snarare ett grindsamhälle som den svenska översättningen av gated community lyder.


Jag sätter mig sålunda på min cykel och trampar 13 km söderöver. Efter cirka 45 minuter anländer jag till Rågsved.

Lars Trägårdh Fokus 3 juni 2021

https://www.fokus.se/2021/06/sverige-ett-splittrat-land/


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB