Sir David /Attenborough/ och jag om The Jet Stream som förklaring till vädret

Väderkartan är konstig (inte som den var förr)
- Ett lågtryck över de brittiska öarna rör sig mot nordost och väntas under morgondagen ge regn i Götaland (företrädesvis i Göteborg).
Ungefär så har det alltid låtit och sett ut på väderkartan så länge jag kan minnas.
Men nu tycker jag väderkartan ser annorlunda ut.

Rolf Englund blog 12 Juni 2010

Jet stream
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

Dagen före julafton, den 23 december 2013, skrev jag om detta på Facebook:

- Jag tror, utan att anse mig veta, att det konstiga vädret beror på Jet Stream och att den kan ha förändrats och kan komma att förändras.



Denna idé hade jag inte gripit ur luften utan snappat upp från ingen mindre än Sir David /Attenborough/


I dag ser jag på Bloomberg, 7 January 2014 att

“Polar vortex” has taken an uncontested lead in the competition for buzzword of 2014.
It’s brought Arctic chill to the continental United States
Temperature difference between the Arctic and North America is shrinking. 
That’s one factor causing wobbliness in the jet stream

Läs mer här


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB