Wolodarski, politisk chefredaktör på DN, diskuterar 90-talskrisen utan att nämna orden fast växelkurs

Danne Nordling har tagit upp Peter Wolodarskis söndagskrönika i ett utmärkt inlägg.

- För Sveriges del handlade det om en kombination av flera händelser under 1980-talet, som tillsammans skapade en farlig mix av överhettning och lånekonsumtion: den så kallade superdevalveringen av kronan 1982, avregleringen av kredit- och valutamarknaderna några år senare, frånvaron av en finanspolitik som kylde ner den svenska ekonomin, skrev Wolodarski, född 1978.

Han var således bara 14 år när kronkursförsvaret ägde rum 1992, men har torde därefter ha haft rikliga tillfällen att läsa in frågan. Jag har därför svårt att tro att det är av okunnighet som han utelämnar förklaringen fast växelkurs.

Wolodarski hör, numera, till de tappraste Ja-sägarna om EMU.

Men det anstår väl inte en chefredaktör på Dagens Nyheter att skriva en artikel om krisen på 90-talet utan att nämna orden fast växelkurs.

Det som inte tror mig kan gå till artikeln, klicka Ctrl+F och skriva in fast växelkurs.

Peter Wolodarski vill inte förstå. Om han förstod skulle han behöva överge sitt stöd för EMU.

Han är ungefär som PJ Anders Linder i denna fråga.

*
- Den 21 november 1985 vid ett-tiden fick jag - som chef för Stadshypotek - meddelandet om att Riksbanken hade upphävt alla utlåningsrestriktioner. Jag tittade på mina medarbetare och undrade om man på Riksbanken verkligen förstod vad man gjorde.
Lars Wohlin i Ekonomisk Debatt nr 1/98

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB