Tomas Fischer: Harry Schein var hyperintelligent, kvick och bildad

Tomas Fischer berättar i en krönika i Fokus om Harry Schein.

Harry /Schein/ var hyperintelligent, kvick och bildad och jag var smickrad över att han ville öda sin tid på mig. Några år umgicks jag på tu man hand med Harry. Han brukade besöka mig medförande en flaska Cutty Sark som han nästan drack ur samtidigt som han slog mig i schack, berättar Tomas i sin roande kolumn.

Själv har jag vid några tillfällen träffat Harry Schein. Han var vid den tiden chef för Exportkreditnämnden och jag höll på med den bankkris som då var aktuell. Det har väl varit lite väl många internationella bank- och finanskriser de senste decennierna för att man skall vara riktigt lugn.

Då var det i första hand Latinamerikas skulder som var aktuella.

- Pengarna är ju redan förlorade. Nu handlar det bara om bokföring, sade Schein.

Ett citat av Harry Schein har jag på min websites första sida:

"Risken med att vara rolig är att folk tror att man skämtar."

Tomas Fischer, som även han är hyperintelligent, kvick och bildad, stötte jag ihop med under det misslyckade kronkursförsvar som Carl Bildt, då statsminister, nu häpnadsväckande nog utrikesminister, bedrev i början på 1990-talet.

Själv brukar jag skryta med att jag hade en artikel på DN Debatt om och mot kronkursförsvaret innan Nils Lundgren hade det. Men jag måste tillstå att Tomas Fischer var ute långt tidigare.

Med Bildt mot Poltava, var rubriken för Tomas artikel i Aftonbladet redan före jul 1991, nästan ett år innan kronkursförsvaret bröt samman med 500 procents ränta.


Några länkar:

Tomas Fischer

Med Bildt mot Poltava

Carl Bildt

Rolf Englund på DN Debatt 26/8 1992

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB