Tobins Q och Englunds R

När dottern var liten, 6-7 år sådär, frågade hon om jag hade fått Nobelpriset. Nä, sade jag, och inte lär jag väl få det heller. Men, svarade hon, om du skriver någonting väldigt bra. Det har jag tydligen inte gjort. Men nu ett nytt försök.

Styrkt av tanken av att Tobin fått Nobelpriset tänker jag på att ekonomernas spådomar hämtade ur kristallkulor ges bokstäver som V, för snabb återhämtning, U för långsam återhämtning och L för ingen återhämtning alls.

Vilken bokstav kommer att beskriva återhämtningen efter Coronan?

Jag tror det blir bokstaven R, en krokig bana som löper av och an  och upp och ner.

Tycker Du inte att det är värt Nobelpriset?

Minns då Nobelpristagaren Rober Lucas.

- Five years before the financial meltdown of 2008, Robert Lucas famously declared that “the central problem of depression-prevention has been solved . . . and it has been for many decades”.

Edward Luce FT 9 October 2019


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB