Biggles, kärleken och järnridån

Det är i hög tid att rensa i bokhyllan. Där finns ett alldeles för stort antal Biggles-böcker. 

Men det är bäst att läsa dem en gång till innan de får gå till de sälla jaktmarkerna. Om sanningen skall fram har jag inte läst alla av de Biggles-böcker jag snappat upp på antikvariat. 

En sådan som jag råkade få fram först var "Biggles bakom järnridån" tryckt i Falun 1986, utgiven som "Biggles looks back" i England 1964 eller 1965, uppgifterna går isär, då jag låg i Lund.



De flesta Biggles-vänner vet att han under Första Världskriget hade en romans med Marie, som dock tyvärr visade sig vara en tysk spion. 

Deras vägar skildes och döm om min förvåning när i början på boken Biggles gamle ärkefiende, Erich von Stalheinsom nu bor i England och blivit vän med Biggles, visar Biggles ett brev han har fått från Marie, som lever och bor på ett slott, i Böhmen,  Tjeckoslovakien, som varit i hennes släkts ägo i 700 år.

- Har Du någonsin funderat på vad som hände med Marie Janis, frågade von Stalhein.

Biggles leende slocknade. Han mötte sin forne fiendes blick.

 - Det har jag funderat på i hela mitt liv. Jag har aldrig slutat undra. 

- Hur skulle jag kunna glömma en kvinna som nästan fick mig skjuten som förrädare?

von Stalhein skakade på huvudet.

- Det är nog inte den verkliga orsaken till att Du minns henne. En man glömmer inte sin första kärlek så lätt. 

Det visade sig att Marie nu var en kvinna i nöd. De makthavande kommunisterna höll henne i husarrest på slottet för att tvinga henne att överlämna en uråldrig kungakrona av stor betydelse för Böhmen och dess folk.

Hon måste givetvis befrias och Biggles, von Stalhein och vännerna Algy, Bertie (Lord), Ginger och sergeant Smythe beger sig till platsen och efter ett antal förvecklingar träffar de Marie på slottet.

Hon sträckte ut sin hand.

- Jag visste att vi skulle mötas igen, sa hon och log skyggt.

Biggles tog hennes hand och tryckte den lätt mot sina läppar.

- Det är en dröm som besannats, mumlade han.

Men hur skall de få ut Marie ur slottet till friheten i väst?

- Precis som på alla gamla slott finns det en underjordisk gång till en gammal övergiven jaktstuga i skogen.

Via den tar de sig över floden till en åker där flygplanet hämtar upp dem under beskjutning.

Biggles blir skadad men vaknar sedan upp i England där Marie så småningom skaffar sig ett hus  i Hampshire.

- Där bor hon nu och Biggles och von Stalhein far ofta dit på helgerna för att prata som sina många äventyr.

Bigglesböckerna är utpräglat barntillåtna.

Den som vill läsa mer om Biggles rekommenderas Yet Another Biggles Site (YABS)

Den är avsevärt bättre än den sida om Biggles jag själv skapade i begynnelsen av internet-eran den 20 December 1995.

I morgon är det den 20 december 2014.


ROUND THE WORLD The Boeing-314 "Pacific Clipper" Story

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB