Jag är tydligen inte ensam om att inte förstå quantitative easing

Häromdagen skrev jag, motvilligt, på denna blog att jag inte förstod här med quantitative easing.

 Därför blev jag uppmuntrad i morse när jag läste Gillian Tett, en av mina Gurus, i Financial Times.

Inte bara hon, utan tydligen en tredjedel av ledamöterna i Feds kommitté, hyste tvivel.

- The bigger worry is that the benefits of QE3 are so unclear, because the transmission mechanism is so muddled, while the potential costs are so high.

Hon anbefallaer till läsning ett tal av Richard Fisher, head of the Dallas Fed,: “Nobody on the [Fed] committee...really knows what is holding back the economy. Nobody really knows what will work to get the economy back on course.

Det är väl tyvärr det som man har haft lite på känn.

Klicka här för att läsa mer och finna en länk till Gillinan Tetts artikel och Richard Fishers tal.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB