Wolodarski, 1982 och EMU


- Som svenskar tillhör vi elitserien i valutadopning, eftersom vi mellan 1973 och 1992 lät kronan minska i värde sex gånger.
- Den stora devalveringen 1982 – även kallad superdevalveringen – var allt annat än en mirakelkur. Den bidrog i själva verket till vår egen finanskris i början av 1990-talet genom att elda på inflationen.

Det skrev Peter Wolodarski i ett inlägg som jag kommenterade tidigare i dag.

Det kan tänkas att Peter Wolodarski, född 1978, inte har några egna minnen från devalveringen 1982, då blott fyra år gammal. Men han vet nog ändå att det hände många andra saker från 1982 till kronkursförsvaret och finanskrisen 1992.

Lars Wohlin har t ex i Ekonomisk Debatt nr 1/1998 lämnat en livfull beskrivning av vad som hände vid den sk November-revolutionen:

Den 21 november 1985 vid ett-tiden fick jag - som chef för Stadshypotek - meddelandet om att Riksbanken hade upphävt alla utlåningsrestriktioner. Jag tittade på mina medarbetare och undrade om man på Riksbanken verkligen förstod vad man gjorde.


Man kan ha en oreglerad kreditmarknad men den låter sig svårligen förenas med en fast växelkurs. Då kommer nämligen marknaden att ägna sig åt räntearbitrage.

Detta påpekade jag i en ledare i Svenska Dagbladet 1985 och i en artikel i Marknadsekonomisk Tidskrift 1987.
Anne Wibbles reservation i Valutakommittén 1985 är läsvärd.


Dessutom gick USA ur sin djupa recession 1982 och dollarn steg mot alla valutor, extra mycket mot den svenska.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB