Centralbanker skall INTE vara förutsägbara. Basel-banken stöder Englund.

Centralbanker skall INTE vara förutsägbara. Det skrev jag på denna blog den 13 februari 2014

Till min glädje har nu Basel-banken, BIS, kommit fram till samma sak. I dag, den 9 mars 2014, läser jag i Financial Times:

- Efforts by central banks to spur economic recovery by providing guidance on what will happen to interest rates could endanger the global financial system, economists at the Bank for International Settlements have warned.

- Investors are being encouraged to load up on risk because they believe forward guidance will warn them well in advance about any rise in interest rates, according to research published by the Basel-based institution known as the central bankers’ bank.

Full text at FT

Hela BIS-rapporten: Forward guidance at the zero lower bound

finns här

Jag inbillar mig naturligtvis inte att jag är den förste som har kommit på denna egentligen självklara sanning. Men det är kul att varna innan BIS gör det.

Men varför gör då centralbankerna detta som alla måste inse vara fel?

Därför att dom är DESPERATA.

Vad skall dom annars göra när de redan har sänkt räntan till noll och det ändå inte blir bättre?

Tillägg
Did Hyman Minsky find the secret behind financial crashes?
Minsky's main idea is so simple that it could fit on a T-shirt, with just three words: 
"Stability is destabilising."

BBC 24 March 2014


Fler nyheter hos IntCom och nejtillemu



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB