Englund, Stiglitz, Martin Wolf och finanspolitiken

I går gladde jag mig åt att Nobelpristagaren Stiglitz anslutit sig till min uppfattning om avvägningen mellan finans- och penningpolitiken (OBS självironi).


Ända gladare blir jag i dag när även min Guru nr 1, Martin Wolf i Financial Times, ger sitt stöd åt Stiglitz.


Hans skriver:


- As Joseph Stiglitz argued in the FT this week... Monetary policy has worked, in practice, via credit expansion. It is, as a result, at least partly responsible for the debt crisis of today. 


- Who can now confidently state that reliance on a policy which worked by financing overpriced housing was better than using surplus savings for higher public investment? 


Read more here


Det som nu sker i stora delar av världen är att räntan hålls nära noll, för att göra villaägarna glada och därmed öka efterfrågan, samtidigt som det görs stora nedskärningar i de offentliga utgifterna för att sänka efterfrågan.


Jag undrar hur dom tänker.


Är det villaägarna som är roten till allt ont?


Eller är villaägarnas politiska inflytande ett lysande exempel på Public Choice-skolans betydelse?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB