Klassisk bildning om det grekiska dramat

Även den som har läst i Lund kan känna sig ha brister i sin bildning när man vandrar runt i Oxford eller läser engelska tidningar.

Jag drabbades av denna känsla häromdagen när jag läste en av mina favoriter, Wolfgang Münchau i Financial Times.

Han behandlade den ekonomiska krisen i Grekland som hotar att spräcka EMU.

- The management of the Greek economic crisis raises some disturbing parallels with the aftermath of the Peloponnesian war.

Absolut, tänker man. Eller man borde göra det i alla fall.

Atenarna fick stryk av Sparta som införde, läser jag, "the rule of the Thirty Tyrants".

Något liknande anser Münchau kan ske nu om Grekland av EU skall påtvingas åtstramningar för att inte behöva lämna EMU.

Detta är ett av fyra scenarios som han utvecklar.

Det han tror mest på är en fusklösning avsedd att lura tillräckligt många.

Grekland skall utställa stora löften, som skall lugna marknaden, men som sedan inte kommer att infrias.

Då vinner man tid.

Men det blir inte roligt i slutändan.

Eller som han elegant skriver: "Nemesis is postponed, for now."

Nemesis är, som vi alla vet, straffets och vedergällningens gudinna i grekisk mytologi.


Det slumpar sig dessutom så att jag började min karriär som redaktör för Nye Atenaren,



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB