DN svänger on kronkursförsvaret; månne man nu blir rehabiliterad?

Släpp valutan fri
Det är i dag den sjätte oktober 2009 rubriken på huvudledaren i Dagens Nyheter.

Det är onekligen remarkabelt. DN har alltid hört till de tappraste kronkursförsvararna och de mest okritiska anhängarna av Den Gemensamma Valutan inom EMU.

- Den lettiska regeringen har svårigheter med att uppfylla omvärldens lånekrav. Om valutan tilläts flyta skulle den ekonomiska återhämtningen gå fortare, skriver DN och fortsätter:

- Så skedde i Sverige i början på nittiotalet. Efter ett fåfängt och dyrt försvar av kronan släpptes valutan fri.

Det är nästan så att jag kan börja hoppas på att bli rehabiliterad efter det att jag hamnat i onåd efter att ha propagerat för flytande växelkurs och motsatt mig EMU på liknande grunder.

Det finns länkar till kronkursförsvaret och min artikel därom på DN Debatt den 26/8 2009 här.

Det är klart att jag gläder mig åt att DNs ledaravdelning har kommit till insikt.

Men den glädjen bygger kanske delvis på en föråldrad syn på ledarsidornas betydelse.

The Truth is Out There - Out There on the Internet.

Jag får nog inte Nobelpriset för att jag hade rätt om kronkursförsvaret, men det vore trevligt med någon utmärkelse från min tidigare arbetsgivare Timbro.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB