Bloomberg: Europe Has a Plan to Avert a Sovereign-Debt Crisis

For all its benefits, the common currency has a critical weakness: If a member state borrows beyond its means, it can disrupt other members’ economies and even undermine the entire union. To prevent this, the EU adopted fiscal rules known as the Stability and Growth Pact

It didn’t work. In 2003, Germany and France, Europe’s two largest economies, were among the first to violate the deficit limits. 

In the early 2010s, extreme debts in some member states — most notably Greece, where government obligations reached more than 180% of GDP — triggered a crisis that nearly broke up the euro area.

As of the end of 2022, Italy’s obligations stood at about 145% of GDP, with no plausible prospect of getting back down to 60% at any point in the next couple decades.

What went wrong? In simple terms, the system was too rigid to be enforced. All too often, it demanded precisely the wrong actions — for example, dictating austerity during recessions. In such cases, fines would only make things worse. 

When Covid-19 hit in 2020, the EU suspended the framework entirely.

The old rules are supposed to come back into effect at the end of this year. If Europe’s leaders can’t reach agreement by then, markets will wonder if they ever will — and the resulting increase in borrowing costs could precipitate the very euro crisis this effort is meant to avert.

Bloomberg The Editors 28 July 2023



Bloomberg: Europa har en plan för att avvärja en statsskuldskris

Trots alla dess fördelar har den gemensamma valutan en kritisk svaghet: Om ett medlemsland lånar över sina tillgångar kan det störa andra medlemmars ekonomier och till och med undergräva hela unionen. För att förhindra detta antog EU finanspolitiska regler som kallas stabilitets- och tillväxtpakten

Det fungerade inte. 2003 var Tyskland och Frankrike, Europas två största ekonomier, bland de första att överträda underskottsgränserna.

I början av 2010-talet utlöste extrema skulder i vissa medlemsländer – framför allt Grekland, där statliga åtaganden nådde mer än 180 % av BNP – en kris som nästan bröt upp euroområdet.

I slutet av 2022 uppgick Italiens förpliktelser till cirka 145 % av BNP, utan några rimliga utsikter att komma tillbaka till 60 % när som helst under de kommande decennierna.

Vad gick fel? Enkelt uttryckt var systemet för stelbent för att kunna tillämpas. Alltför ofta krävde det exakt fel agerande - till exempel diktering av åtstramningar under lågkonjunkturer. I sådana fall skulle böter bara förvärra saken.

När Covid-19 slog till 2020 avbröt EU ramverket helt.

De gamla reglerna är tänkta att träda i kraft igen i slutet av detta år. Om Europas ledare inte kan nå en överenskommelse då, kommer marknaderna att undra om de någonsin kommer att göra det – och den resulterande ökningen av lånekostnaderna kan påskynda just den eurokris som denna ansträngning är tänkt att avvärja.

Bloomberg The Editors 28 juli 2023


The Commission has presented legislative proposals to implement a comprehensive reform of the EU’s economic governance rules.

https://economy-finance.ec.europa.eu/publications/new-economic-governa
nce-rules-fit-future_en



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det svänger fort på räntemarknaden

Fjolåret blev strålande för flera av de största fondbolagen

Börsen i Stockholm och New York 4-5 augusti 2024