Consumers surplus förklarar lägre produktivitet ?
Många oroar sig för den sjunkande produktiviteten i OECD-länderna.
Men tänk om det bara är ett räknefel?
Om jag fattat det rätt mäter man produktivitet som produktion per mantimme (ursäkta) till marknadspris.
Låt oss ta wifi-utrustning som exempel. Den har blivit mycket billigare, eftersom den, liksom de mesta andra varor, produceras allt billigare i Asien.
Skillnaden mellan vad vi konsumenter är villiga att betala för wifi, The Sky is the Limit, och vad de faktiskt kostar att köpa hos Kjell, är mycket stor.
Min enkla, förhoppningsvis geniala, tanke är att det som framstår som lägre produktivitet i själva verket är en ökning av Consumers Surplus.
Kommentarer välkomnas.
Production is valued at the prices we pay for goods. Take beer.
Count the number of bottles sold, multiply by the price per bottle, and we have the value of beer produced, by the standard definition. That does not, however, indicate the value to consumers of all that beer.
To get value to consumers, we need an immeasurable concept called “consumer surplus.”
Kommentarer