2011

Häromdagen såg jag den tekniskt imponerande, spännande och även lagom allvarliga filmen 2012 om jordens undergång.

Då beslöt jag mig för att skriva en bok med titeln 2011 om jordens ekonomiska sammanbrott.

Men det är jobbigt att skriva böcker, det vet alla som har gjort det. Så det får bli ett blog-inlägg i alla fall till att börja med.

En bra utgångspunkt är vad jag läste nyligen i SvD.

Krugman: Slutet på världen, som vi känner den, är uppskjuten.

Det sade han i en intervju gjord av Leif Petersen, som sedan ställde den rätta frågan:

Ska dagens problem lösas med den medicin som orsakade problemen (det vill säga låga räntor och ett överflöd av kapital)?

Krugmans svar är tankeväckande om än inte upplysande

– Om det inte finns kapital rasar ekonomin ihop, därför måste systemet stödjas av det allmänna.

När återgår allt till det normala, var nästa fråga.

– Det dröjer flera år innan det blir normalt igen. Först måste arbetslösheten ned och finansmarknaden börja fungera.

Full text

Min enkla och inte alls originella uppfattning är att det roliga (sammanbrottet) börjar när dollarn faller.

Då spricker EMU, inflationen och räntorna stiger lika snabbt som bostadspriserna sjunker, med mera.

Jag har sammanfattat det som Cataclysm.

Spådomar om dollarns fall har jag, under många år, samlat här.

Nästa bubbla, har jag förutspått, handlar om amerikanska statsobligationer.

Och allt beror naturligtvis på det amerikanska handelsunderskottet.

Have a nice day!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB