Martin Wolf om fastighetsskatten

I morse skrev jag ett bloginlägg om den onämnbara fastighetsskatten, fruktad av alla politiker och gillad av alla ekonomer.

Till min glädje såg jag någon timme senare att Martin Wolf, ledande skribent på Financial Times, i dagens tidning hade skrivit i samma ämne.

Som så ofta hade han formulerat mina tankar på ett långt mer kunnigt och elegant sätt än vad jag själv förmår:

- In 1984, I bought my London house. I estimate that the land on which it sits was worth £100,000 in today’s prices. Today, the value is perhaps ten times as great.

The people of the US, UK, Spain and Ireland became feverish speculators in land.

- Today, the toxic waste poisons the entire world economy.

Subprime lånen hade ju inte varit något problem om inte fastighetspriserna hade börjat sjunka, efter att ha stigit så mycke och så länge.

Nästan alla, även många av dem som har betalt för att veta bättre, utgick ifrån att bostadspriser bara kan gå uppåt.

Men, som Herbert Stein har skrivit:
If something cannot go on for ever it will stop.

Martin Wolfs slutsats:

- It is bad enough that the result has been expensive houses and inefficient taxes. But it is surely far worse that such insane speculative fevers have ended up destabilising the entire global economy. Even if few know it, it is time for a change.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB