Hela mitt liv har jag klippt och sorterat i högar

När jag var fem år eller så satt jag vid mitt lilla bord och klippte ut saker ur tidningar, sorterade dem i högar. Så har mitt liv fortsatt.

På Utredningsbyrån för Samhällsfrågor, Timbros föregångare, gjorde jag inte bara vanliga utredningar utan även många s.k. klipputredningar. Jag letade upp artiklar ur pressen i ett ämne och häftade ihop dem. Då fanns inte internet och jag har således ägnat en stor del av mitt yrkesverksamma liv åt att bläddra i tidningsbuntar, ofta förgäves.

Sedan 1995 har jag övergått till att bläddra via internet, klippa ut (Copy and Paste), sortera och i stället för att kopiera med det som förr hette fotostatmaskin, lägga ut det på mina sajter.

Till vilken nytta är då detta?

Det är inte lätt att veta.

Låt oss som exempel på hur det är tänkt ta nyheten om att Ben Bernanke av Time har utsetts till Årets Person /Person of the Year (formerly Man of the Year)/.

Då lägger jag den nyheten på min sida för Ben Bernanke.

Nyheten hittade jag hos Tim Iacono som erinrade sig att Alan Greenspan, inte längre avgudad, fick denna utmärkelse 1999, tillsammans med Robert Rubin och Larry Summers.

Det var för att man då ansåg att dessa personer räddat världen undan en finansiell härdsmälta, i samband med Asienkrisen och Rysslandskrisen (som båda förorsakats av fasta växelkurser och stora utlandslån, som i Sverige 1992).


Det kan vara till hjälp för mig själv och andra som undrar hur saker och ting hänger ihop.

Och så får jag utlopp för min medfödda instinkt att klippa, sortera och lägga i högar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB